Varför slog aldrig Tout i genom?

Ladda upp korta filmklipp från din mobiltelefon och dela med dina följare. Du tänker nu säkert på Instagram eller möjligen Vine. Men faktum är att annat socialt nätverk var före de båda med exakt samma tjänst.

ToutRedan 2010 lanserades det sociala nätverket Tout, både som applikation i mobiltelefoner och som webbplats. Tout beskrevs då som Twitter fast med film, för det användarna kunde göra var att ladda upp 15 sekunders filmklipp som spreds till de som hade valt att följa ditt konto. Dina följare kunde sedan “retouta” (känns det uttrycket igen?) till sina följare eller svara med ett eget videoklipp.

2010 släpptes även Instagram men då bara som en tjänst för att dela foton. Videotjänsten, som precis som Tout har en begränsning på 15 sekunder, lanserades först 2013 men släpptes då till en redan inarbetad användarkrets som fick videotjänsten som en påbyggnad på fototjänsten, snarare än som något helt nytt. En annan liknande tjänst är Vine, som lanserades 2012 och köptes samma år av Twitter, som det i dag är nära ihopbyggt med. Vine har en begränsning på sju sekunder på sina videoklipp.

I slutet av 2013 hade Instagram närmare 150 miljoner dagliga användare och Vine hade samtidigt cirka 40 miljoner användare. Innan Instagram lanserade sin videotjänst fanns det 19 miljoner registrerade användare på Tout, men sannolikt är att den siffran har minskat sedan dess.

Varför slog då aldrig Tout i genom, trots att de var före både Instagtam och Vine med just det konceptet som de i dag firar stora triumfer med? Anledningen är troligen att både Instagram och Vine blev påbyggnader på något annat och inte beroende av att användare instinktivt började använda just den tjänsten. Instagram domineras fortfarande av uppladdning av foton och Vine är för många mest en del av Twitter, istället för ett eget socialt nätverk. Att ladda upp videos kräver för det mesta både mer arbete och tid från användaren, vilket gör att det finns en något högre tröskel för användaren att ta sig över innan videon laddas upp. Därför är det troligen svårare för en renodlad videotjänst att slå sig fram hos användare på lika bred front.

Tout är en annars en trevlig tjänst att använda, men dessvärre är det ganska ensamt i Sverige. När jag registerade mig hade jag inte en enda av mina Facebook-vänner på Tout och därmed fanns det ganska få användare att följa. Tout är annars ganska rättfram och kräver inte så mycket tanke, det som egentligen borde underlätta för användarna. Men samtidigt finns det en gräns för hur många sociala nätverk man klarar av att underhålla och i konkurrensen med till exempel Instagram står sig Tout ganska kort.

2 thoughts on “Varför slog aldrig Tout i genom?

  1. Filmdelningen på Instagram har inte slagit igenom heller. Folk vill snabbt kunna scrolla ner och titta på bilderna. Filmerna tar för lång tid och dessutom har de kanske ljud. Tittar man på antalet likes och jämför bilder med filmer så får alltid bilder fler likes. Jag tror dessutom att en stor del av de som “gillar” filmklipp inte tittar på mer än nån sekund om ens det. Sitter du på tåget eller nånstans vill du inte heller ha ljuduppspelning. Jag tycker filmerna gör Instagram sämre.

    På Facebook är det en helt annan grej för där är man beredd på att få se rörlig bild. Facebook är en bredare tjänst än Instagram.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *