Rabattkoder som lockar till köp allt populärare

Rabattkoder är ett vanligt sätt att locka konsumenter till att handla på en viss e-handel. Koderna innebär också att alla inblandade tjänar på köpet.

I takt med att e-handeln började växa och konsumenterna allt mer gick över att till att handla alla möjliga produkter online växte också möjligheten att tjäna pengar på människors onlineshoppande. En klassisk variant på detta har varit så kallade ”affliate-länkar”, som innebar att en webbplats dirigerade trafik till en annan och fick ersättning för detta. Ersättningen kan antingen vara en liten ersättning för varje unik besökare eller en lite större ersättning när besökaren gör ett avslut på webbplatsen, till exempel genomför ett köp.

Affiliate finns kvar i allra högsta grad och de största nätverken inom detta är TradeDoubler och Adsense från Google.

Rabattkoder gynnar flera

En annan variant som har blivit allt större på senare år är rabattkoder. Denna variant innebär att konsumenten som ska genomföra ett köp först letar upp en rabattkod och sedan använder sig av denna vid utcheckningen i samband med köpet. På så vis får köparen en rabatt, oftast en mindre procentsats eller en annan vara på köpet, samtidigt som den som distribuerade rabattkoden får en viss provision på köpet.

Koderna är också vanliga hos många e-handlare som delar ut dem till nya kunder för att locka in till köp.

Ständigt växande utbud

Utbudet av rabattkoder på internet växer hela tiden och fler och fler e-handlare erbjuder möjligheten till detta. Branscher där det är vanligt förekommande är kläder, resor och hotell men också alla möjliga former av kapitalvaror, till exempel elektroniska produkter.

Kodernas popularitet ligger givetvis i att de innebär en incitament till köp för konsumenten, till skillnad från till exempel affiliate-länkar. Onlinekonsumenter är benägna att leta det billigaste möjliga i nästan alla fall av konsumtion, vilket gör att en rabattkod kan vara det som lägger tungan på vågen när val av e-handlare ska göras. För givetvis köps hellre ett par skor där konsumenten får 10 procent rabatt än där hen inte får det.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *